Een workshop kunt u tijdens online-bijeenkomsten inzetten als een ludiek pauzemoment. Voor een aantal opdrachtgevers heb ik dit georganiseerd en in dit blog vertel ik u daar graag meer over.
Een van de workshops was een koffieproeverij. Deelnemers aan de bijeenkomst kregen vooraf vier buisjes cold drip coffee toegestuurd. Dat is een kant-en-klare koffie, die koud gedronken kan worden. Een barista-trainer gaf een inleiding over het proeven van smaken in koffie, waarna de deelnemers de verschillende soorten konden gaan beoordelen. Het werd een onderbreking van twintig minuten die nieuwe energie gaf.
Een iets langere workshop was online-tekenen. Vooraf kregen de deelnemers stiften toegezonden en een blaadje met basisvormen. Trainer Wouter Niks legde uit hoe een presentatie visueel gemaakt kan worden. Visuele elementen zijn een belangrijke toevoeging aan een bijeenkomst, omdat beeld zorgt voor sneller begrip en het beter verwerken van informatie. Bovendien blijft de boodschap beter hangen. De workshop duurde circa vijftig minuten en een aantal deelnemers bracht het geleerde meteen in de praktijk.
Een workshop als break van uw bijeenkomst kan dus zeer succesvol zijn. Maar een workshop moet wel altijd meerwaarde hebben of energie creëren. Kies het onderwerp van de workshop dan ook met zorg.